Saturday 22 March 2014

Makanan Tempatan

KelantanJika tiba-tiba teringin hendak menikmati makanan yang unik dan berbeza rasanya, negeri Kelantan merupakan destinasi yang harus dikunjungi. Jangan pula hairan, kerana keunikan itu juga menyebabkan ada mereka yang sanggup memandu berjam-jam lamanya hanya semata-mata untuk menikmati juadah di negeri Cik Siti Wan Kembang ini. Negeri di Pantai Timur ini mempunyai potpuri budaya yang agak unik. Gabungan kaum Melayu, Cina, India dan masyarakat Thailand berjaya menyatukan pelbagai hidangan kepada 'hidangan Malaysia' sekaligus menjadikan ia sebagai satu tarikan kepada pelancong luar.

Anda mungkin tertawa tatkala mendengar nama kuih seperti Tahi Itik, Kuih Kartun, Badak Berendam, Abang Balik Gelisah, Che Abang Guling, Lompat Tikam, Lidah Buaya dan macam-macam lagi nama yang diberi. Namun, di sebalik nama yang pelik itu, rasanya amatlah lemak dan manis sekali. Begitu juga dengan hidangan Nasi Kerabu, Nasi Berlauk, Nasi Tumpang, Laksam atau Solok Lada yang sinonim dengan Kelantan sehingga membuat anda terkenang-kenang keenakan makanan itu. Memang benar bak nyanyian pelakon dan pelawak Jalil Hamid: "makanan pelik-pelik, tahi minyak tahi itik," yang pelik dan unik itulah bagaikan magnet yang menarik orang ramai ke negeri ini.
....................
Akok
Ayam Perencit
Budu
Rojak Buah
Etak
Laksam
Nasi Kerabu Hitam
Sambal Daging "Serunding"
Ketupat Sotong
Tahi Itik
Jala Emas
Buah Tanjung
Cendol Pulut Tapai
Lompat Tikam
Nasi Tumpang
Pulut Bakar
Kuih Cara Berlauk
Serabe
Itik Solo
Tepung Pelita
Bute'i Nangka

TerengganuBubur Lambok

Merupakan bubur yang dimasak dan diedar secara percuma kepada masyarakat Islam dalam bulan puasa (Ramadan) di sekitar Terengganu. Bubur lambuk yang terdapat di negeri-negeri lain mempunyai cara yang berbeza dari segi persiapan.
Beras bubur lambuk serta ramuan yang dimasak di Terengganu disediakan secara tradisional dari jenis ramuan yang berbeza yang mana telah dicamprkan dengan ubi keledek, keropok ikan, udang kering, daun-daun muda seperti daun kesum, pucuk manis, pucuk paku dan lain-lain daun ulam yang ditemui tumbuh di hutan paya gambut adalah menjadi ciri-ciri bahan ramuan bubur lambuk Terengganu.

Ayam Percik

Merupakan hidangan kegemaran penduduk tempatan mahupun dikalangan pelancong. Hidangan ini adalah berupakan ayam yang dipanggang dengan kelapa yang direndam dengan ramuan sos pedas.

Che Mek Molek

Ianya diperbuat daripada kentang yang ditumbuk halus dengan manisan di tengah-tengahnya. Baik untuk menikmatinya semasa minum the petang. Tetapi anda kena lah menunggu sehingga ianya telah sejuk terlebih dahulu sebelum menjamu selera.

Kerabu Pucuk Paku

Hidangan ini adalah masakan melayu tradisional yang disajikan dengan salad sayuran segar, perasan air limau, hirisan bawang dan parutan kelapa.

Ketupat Sotong

Ini adalah merupakan makanan yang diminati waktu petang. Sotong yang berisikan beras pulut akan dimasak dalam kuah santan pekat.

Keropok Lekor

•merupai bentuk sosej dan ada juga yang berbentuk kepingan yang disebut "keropok keping" (dihiris halus atau tebal). Keropok lekor adalah antara hidangan tempatan yang menjadikan Terengganu terkenal.

•diperbuat daripadadaripada ikan, tepung dan bahan lain. Anda boleh memakan keropok lekor, dengan dua cara iaitu dengan mengoreng atau merebus nya terlebih dahulu. Jika anda tidak mengemari bau amis, maka adalah lebih baik untuk mengoreng nya terlebih dahulu Namun, untuk memakannya dengan cara merebus tidak memerlukan minyak untuk memasaknya.

Keping yang Keropok juga terdiri atas tabung yang lebih besar berbentuk lebah yang dihiris menjadi hirisan sangat tipis. Kemudian mereka dikeringkan dibawah sinar matahari untuk membuatnya storagable. Maka anda perlu goreng itu sebelum dikonsumsi. Adalah baik untuk dimakan sendiri atau mencelupkan dengan sos cili tempatan.

Laksa

Hidangan ini terdiri daripada mi putih daripada tepung pulut yang lazat untuk dimakan dengan kuah ikan yang yang diperbuat daripada santan, asam, bawang, ditumbuk cili, pasta udang, taugeh, kacang panjang dan timun yang menjadi perencahnya. Penduduk tempatan Terengganu pada kebiasaannya akan memakan laksa menggunakan tangan mereka.

Kuih Akok

Dimasak dalam bekas khas di atas api. Terdapat dua versi makanan menjilat jari ini iaitu akok berlauk yang lazat serta akok manis. Akok berlauk mempunyai isi daging lembu sementara akok manis disira dengan gula sebagai bahan utamanya. Ianya diperbuat daripada tepung beras dan air kelapa.

Laksam

Sebuah hidangan yang amat sederhana namun adalah sulit untuk menyediakannya, Laksam pada lazimnya adalah diperbuat dengan menggunakan tepung beras dan tepung gandum. Sementara kuahnya pula diperbuat dari isi ikan yang telah direbus yang kemudiannya dicampur dengan santan.

Lemang

Lompat Tikam

Lompat tikam adalah merupakan sajian kuih manis dan yang dapat dimakan panas ataupun sejuk. Ianya adalah diperbuat daripada tepung beras ,yang dikacau sampai matang sementara kuahnya pula adalah daripada campuran santan dan manisan yang dipanaskan sehingga mengental.
Sirap daripada kelapa dituangkan di atas jeli tersebut untuk melengkapkannya sebagai hidangan penutup. Dapat dihidangan sebagai makanan harian atau disajikan sebagai hidangan husus. Ianya amat lazat untuk dinikmati samada oleh penduduk tempatan mahupun pengunjung daripada luar Terengganu.

Nasi Dagang

•masakan khas dari Terengganu. Masakan ini dibuat dengan memasak nasi dan beras bersama, yang kemudiannya ditambah santan selepas dimasak. Ianya dimakan dengan kuah lauk ikan haye (tuna) dan acar sayuran. Nasi dagang dihidangkan di hampir mana-mana warung, kedai, restoran mahupun di hotel mewah sekitar Terengganu terutamanya diwaktu pagi.

•menjadi antara kegemaran pengunjung serta pelancong ke Terengganu dan menjadi pilihan makanan tempatan mereka apabila menjejakkan kaki di bumi Terengganu. Adalah menjadi satu kerugian besar bagi mereka sekiranya tidak menjamu selera dengan masakan ini bilamana berada di Terengganu.

Otak-Otak

•kuih ikan yang boleh ditemui hampir di seluruh Malaysia, Singapura dan Indonesia. Otak-otak juga adalah menjadi salah satu kegemaran penduduk Terengganu khusus selain dari Satar. Sejak dari dahulu lagi Terengganu telah terkenal sebagai negara menangkap ikan dan kebanyakan makanannya adalah berasaskan daripada ikan segar untuk mengekalkan rasa keasliannya.

•dapat dimakan secara terus atau dimakan bersama dengan roti atau nasi sebagai sebahagian daripada makanan. Otak-otak dibuat dengan mencampur pasta ikan (biasanya mackerel) dengan campuran rempah-rempah termasuk cili, bawang putih, bawang merah, kunyit, serai dan air kelapa. Campuran ini kemudian dibungkus dengan daun pisang yang telah dilembutkan dengan air panas lalu dipanggang atau di stim. Otak-otak pada umumnya dibuat dengan udang.

Satar 

Hidangan adalah berupakan isi ikan yang telah dicampurkan dengan bawang merah dan halia yang ditumbuk dibungkus dengan daun pisang ini dimasak di atas api rendah. Ianya dibungkus dalam daun pisang sebelum dimasak.
Satar adalah makanan yang amat menyelerakan dimana isi ikan segar tanpa tulang tadi akan direndam dalam rempah-rempah, dibungkus daun pisang dan dipanggang di atas nyalaan api arang kayu. Ianya digemari sebagai hidangan pembuka selera serta sebagai makanan ringan yang berkhasiat kerana rasa manisnya yang                                                                                                        lazat besertakan aroma mengiurkan.
 
Sarawak

1.  Buah Dabei @ Dabaiselalunya mekrang nyebut buah dabei lah. buah dabei tok, nya bermusim. sik sentiasa ada. cara molah buah dabei, rendam dalam aek suam. engkah garam secukup rasa. bila dah licak jak upa buah ya. boleh la di makan. makan gia jak pun boleh. cap ngan kicap pun boleh. rasanya lemak-lemak masin. 
2.  Buah Engkalak
sama juak cam buah dabei, buah ngkalak tok pun bermusim. cara molah pun sama. rendam lam aek suam. engkah garam secukup rasa. tunggu sampei nya tang licak dapat di makan. makan gia jak atau makan dengan nasik. rasanya lemak masin manis.
3.  Buah Terap
buah terap tok bau nya koat. cam bau durian. tapi bau durian jaik. bau terap tok sik la sejaik bau durian. tapi ada juak urang sik suka sebab baunya koat gilak lah. rasanya manis seperti camney. rupanya kedak buah temedak. tapi sais isiknya kecik.
4.  Terong Asam (spesis sayur)
terong asam tok. dah nama jak pun asam. haruslah rasanya masam. selalu nya dipolah pakei puan ikan. mun urang molah ikan masak asam pedas kah nak. campor terong asam tok lah. sik perlu ngkah asam jawa gik. ada kedak urang di tunok kakya di makan dengan sambal belacan. masa di tunok ya, bau nya nang nyaman lah. kedak terong rona purple ya lagik la nyaman mun di tunok.
5.  Sayur Midin (spesis paku pakis)mun di sarawak tok, nang pemos lah midin belacan. selain dipolah tumis dengan belacan, polah masak garlic pun nyaman.
6.  Ikan Lumekikan tok licak. sik semua urang pandei makan. apa tek urang gelik nangga nya licak. selalu dipolah sup lah. mun gik fresh, nang nyaman lah polah sup eh. digoreng kerin dengan tepong kfc rengop-rengop pun nyaman juak. tapi masa ngoreng ya, readey jak minyak mancit kedak bunga api jak arum bulak nya.

Sabah


HINAVAHinava merupakan makanan yang paling popular di kalangan kaum Kadazandusun. Bahan yang diperlukan untuk penyediaan makanan ini ialah Isi ikan ( Ikan Tenggiri ) dihiris halus, biji buah bambangan yang telah diparut, cili merah, halia, bawang merah , limau kapas dan garam.Selain dari itu, beberapa hotel terkemuka juga memilih untuk menghidangkan 'Hinava' sebagai hidangan khas untuk para pengunjungnya. Keunikan dan kepelbagaian makanan tradisi yang diperkenalkan oleh masyarakat tempatan Sabah hari ini merupakan salah satu lagi keistimewaan yang terdapat di negeri di bawah bayu ini
NOONSOMNoonsom lebih dikenali sebagai jeruk dalam Bahasa Melayu. Terdapat beberapa jenis Noonsom yang telah diperkenalkan oleh Kaum Kadazandusun.Antara yang paling popular ialah Noonsom Sada (Ikan), Noonsom Bambangan dan Noonsom Tuhau.Noonsom Sada- Ikan yang digunakan ialah jenis ikan air tawar, dibersihkan dan dijeruk menggunakan isi buah Pangi (ditumbuk ), nasi dan garam. Campurkan kesemua bahan dan diisi ke dalam bekas botol/tajau kecil dan biarkan selama sepuluh atau dua belas hari sehingga boleh dimakan.Noonsom Bambangan - Isi Buah Bambangan dihiris dan dicampur dengan biji buah bambangan yang telah diparut dan sedikit garam.Apabila kesemua bahan dicampurkan, isikan ke dalam bekas botol atau tajau kecil dan biarkan selama seminggu sebelum dimakan.Noonsom Tuhau - Isi Tuhau dihiris halus dan dijeruk dengan cuka, garam dan cili merah. Apabila kesemua bahan telah dicampurkan, isikan ke dalam bekas botol dan biarkan beberapa minit sebelum dihidangkan.PINAASAKANBahan yang diperlukan untuk penyediaan makanan ini ialah ikan ( ikan air tawar/ikan air laut ) , dibersihkan dan dicampur dengan sedikit biji kunyit dan halia yang telah ditumbuk, sedikit biji asam jawa atau buah asam 'takob-bakob' , garam, serbuk perasa dan sedikit air. Biarkan ia mendidih sehingga air hampir kering.SUP MANUK LIHINGMasakan ini lebih dikenali sebagai 'Sup Ayam Lihing' dalam Bahasa Melayu. Bahan yang diperlukan ialah seekor ayam kampung , sejenis minuman keras yang lebih dikenali 'Lihing' di kalangan kaum Kadazandusun dan hirisan halia.Cara menyediakan, rebus daging ayam yang telah dipotong dengan setengah cawan lihing, hirisan halia, garam dan serbuk perasa. Biarkan ia mendidih sehingga daging ayam betul-betul lembut sebelum dihidangkan.Mengikut tradisi kaum Kadazandusun, makanan ini sangat sesuai untuk wanita yang baru lepas bersalin. Kebanyakan makanan tradisi kaum Kadazandusun hari ini boleh didapati di beberapa restoran tertentu yang biasa menyediakan makanan tradisi penduduk tempatan.


Disediakan oleh: Goh Shu Jia

No comments:

Post a Comment